Motor kleding en accessoires.
Voorwoord.
Keuzes, keuzes en nog veel meer keuzes. Kleding, een onderwerp waar veel over te zeggen valt. Twee belangrijke groepen om een keuze in te maken zijn LEER!!! of TEXTIEL!!!
Helmen ook een keuze met twee grote groepen integraal of systeem. En er zijn legio merken, prijzen en dus weer onmogelijk veel keuzes binnen je budget.
Minder ingewikkeld zijn laarzen en handschoenen. Al hoewel, wat wil je. Zomer, winter, waterdicht, race, allround, met of zonder verwarming, of gewoon toeren.
En dan is er nog een dingetje dat heet luxe of misschien wel noodzakelijke luxe voor sommigen onder ons. We hebben het hier over navigatie en met name de motor navigatie. De communicatie, tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de motor geworden. Ook ik rij al jaren met een helm waar een communicatie systeem is ingebouwd. Dit vraagt weer om keuzes en is zeker ook een aanslag op je budget..
Het leuke van al deze keuzes is het uitzoeken of onderzoeken zoals je wilt van al deze onderwerpen. Het internet, je motor vrienden, tijdschriften enz. zijn een niet misverstane bron van informatie om voor jou tot de beste keuze te komen.



Motorkleding
Met goede motorkleding rij je beter, of anders gezegd hoe comfortabeler de kleding hoe meer je kunt genieten van het motorrijden. Het is belangrijk dat je je veilig voelt op een motor en daar draagt goede motor kleding toe bij. Goede beschermende kleding versterkt ook je zelfvertrouwen op de motor. Motorkleding moet om veilig te zijn voorzien zijn van goede protectie en moet goed passen om je optimaal te beschermen.
Dit hoeft niet direct te betekenen dat het duurste motorpak van B.M.W. ook gelijk het veiligste pak is wat er bestaat.
Dat geldt zeker ook voor je motorhandschoenen en je motorlaarzen, omdat je met je handen en voeten de meeste handelingen verricht. Bovendien, als we het hebben over letsel bij ongevallen, komen naast hoofdletsel je handen en voeten toch wel op een goede tweede plaats.
Het materiaal van je motorkleding moet bestand zijn tegen schuifpartijen en zoveel als mogelijk is beschermen tegen ernstige letsels door schuifpartijen.
Je staat er misschien niet bij stil, maar schaafwonden ten gevolge van een motorongeval leiden meestal tot ernstig letsel door infecties en kan zelfs leiden tot verlies van ledematen.
Motorkleding dient voor een goede bescherming voorzien te zijn van een hele reeks protectoren. Op de schouders, rug, onderbenen en knieën dienen sterke, liefst CE-gekeurde protectoren te zitten. Dit om de meest kwetsbare delen van je benen en romp moeten vrijwaren van ernstige schade ten gevolge van een valpartij of ongeval.
De keuze: Textiel of Leer!
Dit is een onderwerp waar nooit een goed antwoord op gegeven zal kunnen worden. Enerzijds omdat het deels om emotie gaat en anderzijds gaat het erom wat voor soort motor rijder je bent. Dit zal mede bepalen of je in leer of in textiel rijd. Toerrijders zullen over het algemeen in textiel rijden en de sportrijders zullen meestal voor leer kiezen.
De helm
De keuze van de helm.
Er zijn voor mij twee soorten helmen waar ik voor normaal gebruik op de weg uit kan kiezen: de integraalhelm en de systeemhelm. Het verschil tussen een integraalhelm en een systeemhelm is dat van de integraalhelm alleen het vizier open kan, terwijl van de systeemhelm ook het kinstuk omhoog kan worden geklapt. Vaak is er ook een extra zonnevizier geïntrigeerd in de helm, zodat je geen zonnebril nodig hebt.
Dit is op zich erg comfortabel. Dat is meteen ook het voordeel van de systeemhelm. Bij bijv. toertochten met regelmatig stopen om op de kaart te kijken biedt de systeemhelm meer comfort. Bij hogere snelheden geeft de systeemhelm meer windgeruis. Bij de betere en duurdere systeemhelmen is dit geluid wel steeds minder, maar dit moet je eerst wel testen voor je de helm aanschaft. Systeemhelmen zijn ook duurder dan integraalhelmen.
Er zijn maataanduidingen voor helmen. Maar al snel zul je er achter dat deze maatvoering per merk kan verschillen. De binnen vorm van iedere helm is ook niet gelijk, dit geldt ook voor de vorm van de menselijke schedel. Neem daarom de tijd om te passen. Het is zelfs mogelijk dat als je een nieuwe helm van het zelfde merk als je oude merk wilt aanschaffen dat de pasvorm anders is.
- Een helm passen.
- Zet de helm op, zonder de kinband vast te maken en schudt een paar keer flink met je hoofd.
- De helm mag hierbij niet op je hoofd verschuiven.
- Maak daarna de kinband vast en draai met je hoofd.
- De kinbanden mogen hierbij hals en nek niet raken.
- Controleer of je voldoende zicht hebt door het vizier.
Mijn helm.
Na veel lezen en zoeken kwam voor mij de HJC Max II systeem helm aan bod. Het is een helm die mij goed past en hij heeft een redelijke prijs. Ook kwam hij in 2015 als één van de beste systeem helmen uit de test van een gerenommeerd motortijdschrift. De helm heeft standaard een pinlockvizier.
Na een seizoen ben ik nog zeer tevreden over deze helm. De pasvorm blijft goed, de ventilatie werkt goed en is eenvoudig te bedienen dit geldt ook voor het zonnevizier dat drie standen heeft. Kortom een goede helm voor een schappelijke prijs.
Nu we een paar jaar verder zijn heb ik meer ervaring met HJC Max II. Na twee jaar zat er een harde ruis in de helm vanaf een snelheid van rond de 80 km.
Dit kwam naar later bleek omdat het vizier niet goed meer sloot. Op de één of ander manier zat het systeem gedeelte van de helm iets scheef. Dit zorgde ervoor dat er een minuscule kier ontstond bij het vizier. Ik ben met de helm terug naar de leverancier gegaan en de helm is terug naar de fabriek gestuurd.
Ik moet zeggen de service is prima bij HJC, de helm is gratis gerepareerd en werkt weer zoals het hoort. Niet tegenstaande dit feit heb ik inmiddels een Shoei Neotec Borealis TC-3 systeem helm aangeschaft en rij daar nu al een weer paar jaar mee. Dit is toch wel iets anders, lichter minder ruis enz. Een geweldige helm die op de millimeter wordt aangepast.
Alle waar is naar zijn geld en dat is zeker bij deze helm zo. Niet goedkoop, maar de investering meer dan waard. Ook heb ik de communicatie aangepast en rij nu met een speciaal voor de Shoei helm gemaakte Senna 10 U in het rond. Ook dit is niet goedkoop, maar we kunnen niet meer zonder deze communicatie middelen. Voor de duo passagier een uitkomst, maar ook in de groep een geweldig middel.
Ook deze helm is alweer vervangen, met name omdat het door Shoei geïnstalleerde pasvorm stukken mij erg begonnen te irriteren en onnodig veel druk veroorzaakte. Een goede oplossing was er eigenlijk niet, dus weer op zoek naar een nieuwe helm.
Dit is de Shuberth C4 geworden met ingebouwde communicatie van Senna, maar onder de naam van Shubert op de markt gebracht. Voor mij is een groot voordeel dat het vizier van de helm naar de zijkanten meer zicht geven. De pasvorm past beter bij mijn hoofd en de inzet stukken vormen nu na twee jaar nog steeds niet. Al met al veel geld, maar de investering tot nu toe meer dan waard.
Communicatie.
Tegenwoordig is er op het gebied van helm communicatie van alles op de markt. Van relatief goedkoop tot erg duur. Ook hiervoor geld laat je goed informeren. Rij altijd alleen met een vaste duo passagier kan een goedkoop communicatie middel voldoende zijn. Rij je vaak met een tweede motor rijder of een groep en je wilt onderweg kunnen communiceren dan zal je iets dieper in de beurs moeten tasten.
Waar moet je opletten bij de aanschaf van een systeem?
- Eenvoudig in gebruik en met de handschoenen aan te bedienen.
- Voorbereid zijn om contact te kunnen maken met een gps of telefoon.
- Indien mogelijk met een andere rijder kunnen communiceren.
- En niet onbelangrijk betaalbaar.
Het eerste is niet een heel groot probleem, de meeste systemen zijn eenvoudig te installeren en te bedienen. Eigenlijk verschillen de bluetooth systemen hierin niet veel van elkaar. De prijs, dat is een ander verhaal. Bij de verschillende motor zaken zijn over het algemeen alleen de duurdere modellen te koop, maar als je gaat zoeken op het internet kom je al snel tot de ontdekking dat het aardig voordeliger kan.
Het argument dat deze systemen niet goed zijn, omdat ze vaak maar één derde van de prijs zijn wordt door veel rijders gelogenstraft. Na een gesprek met kennissen die al jaren met veel plezier één van de goedkoopste systemen in gebruik hebben zijn wij in eerste instantie ook tot aankoop van een gemiddeld geprijsd systeem over gegaan.
Om uit te proberen hoe zo’n communicatie systeem werkt zijn wij begonnen met een relatief goedkoop systeem van Interphone, de “FDC-03B Bluetooth intercom”.
Het is een compleet systeem voor rijder en duo passagier. Het communiceert alleen met systemen van het zelfde merk.
Specificaties:
- De FDC-03B bluetooth intercom legt via bluetooth de verbinding met U telefoon, gps, mp3 speler en kan communiceren met de duo passagier en een rijder op een andere motorfiets in een range van +- 1000 meter onder ideale omstandigheden.
- Werkt ook nog boven de 120km per uur.
- De FDC-03B bluetooth intercom kan automatisch inkomende telefoontjes opnemen en terugschakelen naar muziek of navigatie wanneer het telefoon gesprek word beeindigd.
- Stereo muziek/audio: werkt in combinatie met A2DP mobiele telefoons(wat bijna iedere telefoon heeft)MP3 spelers en GPS navigatie systemen.
- Line-in audio interface.
- De FDC-03B bluetooth intercom heeft ook een Wind noise cancelling filter DSP.
- Ingebouwde accu350mAh lithium polymer accu.
- Master control Bluetooth CSR BC5 schema aanwezig.
- Oplaad tijd leeg naar vol: ongeveer 3 uur, praattijd +-7 uur stanby 300 uur.
- Level 5 waterproof.
- AC adapter: (Input: AC100-240V 50/60HZ 0.1A, Output: DC 5V±0.2V 500mA±50mA).
Het is een compleet systeem. Communicatie onderling is goed verstaanbaar. Het schakelen tussen verschillende onderdelen gaat eenvoudig. Automatisch telefoon opnemen werkt, maar is voor mij niet een must. Ik heb dit nooit ingeschakeld staan, werkt perfect overigens wel perfect.
Er kunnen maximaal drie rijders gekoppeld worden, wat als nadeel zou kunnen zijn als je met een groep wilt communiceren. Voor ons is dit geen probleem. Wij rijden regelmatig met twee motoren, zo kunnen we tussen de twee motoren communiceren en we kunnen met onze eigen duo passagier communiceren. Dus niet met de duo passagier van de andere motor.
Het instellen was even uit proberen, maar uit eindelijk lukte dit wel. De gebruiksaanwijzing is hier niet erg duidelijk in. Al met al een goede aankoop. Door de verschillende covers is het mogelijk om goed te kunnen onderscheiden welke unit bij welke helm hoort. Op deze manier kan iedereen zijn eigen telefoon pairen.
Sena U10
Na een paar seizoenen gereden te hebben met dit goedkope communicatie systeem ben ik met de aanschaf van een andere helm ook over gestapt op de redelijk aan de prijs zijnde Sena U10. Dit is een geweldig systeem dat in de helm gebouwd kan worden. De geluid kwaliteit is uitmuntend en als je 120 km. per uur rijd is alles nog redelijk goed te verstaan.
Dit systeem is speciaal voor mijn Shoei helm gemaakt. Dus geen grote knop meer aan de buitenkant van mijn helm. Ik heb er een extra bediening bij die op het stuur van de motor is geplaatst, dit is geen noodzaak maar wel verrekte handig.
Ik moet zeggen, ik ben blij dat ik eerst een goedkoop systeem heb uit geprobeerd, zodat ik een goede definitieve keuze heb kunnen maken. De mogelijkheden van de Sena zijn ook enorm.
Het is handig om met meerdere mensen in de groep te kunnen communiceren. In de app op de telefoon is alles eenvoudig in te stellen, zodat je bij voorbeeld meerdere groepen aan kunt maken en je niet steeds hoeft te pairen. Nu tik je gewoon de groep in waar je mee onderweg bent, of schakel je eenvoudig over naar je buddy passagier. De telefoon opnemen is ook geen probleem en het geluid is perfect. Ik kan alles nog goed verstaan als ik 120 km. per uur rijd. Voor mij is de Sena zijn geld meer dan waard.
Wat ik overigens, ondanks dat het goed werkt altijd uit heb staan is de comunnicatie om de telefoon op te nemen of te bellen. Als iemand me nodig heeft, dan kan dat wel na het motor rijden.
Ik moet zeggen, dat ik blij ben dat ik eerst een goedkoop systeem heb uit geprobeerd, zodat ik later een goede definitieve keuze heb kunnen maken. De mogelijkheden van de Sena zijn ook enorm.
Het is handig om met meerdere mensen in de groep te kunnen communiceren. In de app op de telefoon is alles eenvoudig in te stellen, zodat je bij voorbeeld meerdere groepen aan kunt maken en je niet steeds hoeft te pairen. Nu tik je gewoon de groep in waar je mee onderweg bent, of schakel je eenvoudig over naar je buddy passagier. De telefoon opnemen is ook geen probleem en het geluid is perfect. Ik kan alles nog goed verstaan als ik 120 km. per uur rijd. Voor mij is de Sena zijn geld meer dan waard.
Wat ik overigens, ondanks dat het goed werkt altijd uit heb staan is de comunnicatie om de telefoon op te nemen of te bellen. Als iemand me nodig heeft, dan kan dat wel na het motor rijden.
Schuberth SC1 standaard
In mijn huidige helm de Shuberth C4 zit een ingebouwde communicatie met een aparte batterij, die ook in de helm zit. Het is een systeem van Senna dat onder beheer van Shubert speciaal voor deze helmen zijn gemaakt. Er zijn twee uitvoeringen, de Schuberth SC1 standaard en de Schuberth SC1 advance. Er zit niet veel verschil in de standaard en de advance. De advance heeft als extra een radio. Maar inmiddels weet ik dat als je naar de radio wilt luisteren je dit beter via de telefoon kan doen.
Het is op zich een goed systeem net als de meeste ander Senna producten. Wat ik wel heb laten veranderen is de microfoon. In de Shuberth C4 zit deze standaard boven het vizier van de helm en dat is voor de communicatie niet bevorderlijk. Er komt dan voor de ontvanger veel ruis door de rijwind mee en boven de 80 km. per uur is het niet meer om aan te horen. De oplossing is simpel, een microfoon laten plaatsen voor je mond. In mijn geval werd dit zelfs gratis gedaan. Prima service van Motor Plaza Heerenveen.
Navigatie.
Inleiding.
De keuze voor een navigatiesysteem voor op de motor is relatief klein. Vooral als je het vergelijkt met de enorme keuze in toestellen voor gebruik in de auto, wandelen of fietsen. Navigatie die specifiek voor de motor is ontwikkeld is ook duur, erg duur zelfs in verhouding met de navigatie voor de auto.
Er zijn verschillende merken om een keuze uit te maken. De twee belangrijkste zijn de Tomtom riders en de Garmin Zumo’s. Deze zijn tegenwoordig uitgerust met life time kaart updates, wat ze aantrekkelijker maakt dan de goedkopere merken waar je de kaart updates apart dient aan te schaffen.
Bij de Tomtom en de Garmin is het vrij eenvoudig om routes in de navigatie te laden en aan te passen. De keuze die tussen deze twee merken gemaakt wordt ligt meestal in het gebruikers gemak wat men gewend is. Als je aan een Tomtom bent gewend zal dit meestal de keuze worden en als je gewend bent om met een Garmin te werken zal dit de keuze worden.
Hoe zit het nu?
Als eerste laat je je bij de aanschaf van een nieuwe motornavigatie natuurlijk goed informeren. Je vraagt eens rond en je kijkt op de verschillende motor forums. De een vertelt je dat TomTom het meest geschikt is en de ander vertelt je dat Garmin het beste is. Dit is een kwestie van emotie en beleving. Beide merken zijn goede motornavigatie apparaten!
Er zijn echter wel verschillen in gebruik en mogelijkheden. De nieuwe TomTom Riders vallen vooral op door de prijs. Deze zijn nieuw redelijk goedkoper dan de Garmin. Let wel op, er zijn namelijk twee versies kaart updates. De één heeft 23 landen in Europa en de andere 45 landen van Europa. Als het je niet uitmaakt is de eerste versie een goede keus. Bij de Garmin zijn de pakketten compleet met steunen voor de auto en GMT (fm verkeersinformatie en of flitspalen abonnement).
Bij de Tomtom dien je het premium pakket apart aan te schaffen voor de auto steun. De Tomtom heeft de mogelijkheid om via je mobiel verkeersinformatie te tonen in plaats van een GMT antenne. En niet onbelangrijk, deze informatie is gratis en gebruikt vrijwel geen data.
Kronkelroutes.
TomTom heeft goed aan de weg (Tomtom 400) getimmerd met de functie kronkelroutes. Hiermee kan je snelwegen vermijden en voor bochtige wegen kiezen. Maar Nederland heeft verbazingwekkend veel N wegen met bochten, die de TomTom in de routes zal opnemen. In het buitenland zal dit minder zijn.
Ook de nieuwe Garmin Zumo’s hebbeneen vergelijkbare functie genaamd Curvy Roads. Ook is het mogelijk om in het programma Base Camp van Garmin de functie kronkelwegen in te schakelen en vooraf gemaakte routes te uploaden in je navigatie apparaat. Bij de Garmin zou je de OnRoute motorkaart aan kunnen schaffen die uitgebreidere mogelijkheden biedt, omdat het anders is opgebouwd. De OnRoute Motorkaart zorgt er voor dat de motorrijder over de leuke wegen wordt gestuurd, omdat het o.a. rekent over bestaande motorroutes en kan daarbij ook de bebouwde kom vermijden. Met de OnRoute motorkaart wordt er dan een compleet nieuwe kaart geladen in het toestel en deze kan gebruikt worden wanneer dit gewenst is.
Op de kaart zie je alle mooie wegen kies je er zelf voor een andere weg te pakken dan wordt de route herberekend op je motorkaart. De OnRoute kaarten zijn in alle Garmin toestellen te laden.
TomTom ondersteunt deze kaarten niet.
Kaartupdates.
Zowel Garmin Als TomTom navigatie toestellen worden geleverd met LifeTime kaartupdates, waarmee je maixmaal 4 keer per jaar een kaartupdate kunt downloaden op je GPS. Routes maken en delen. Routes delen met anderen, of van te voren op een kaart uitzetten gaat met de Garmin toestellen met het programma BaseCamp (voorheen MapSource). Dit programma is gratis te downloaden van de site van Garmin.
Voor de TomTom toestellen heb je het programma Tyre of Mydrive nodig. Deze staat in de basisversie op de TomTom zelf en installeer je op de computeren of telefoon.
Navigatie aanwijzingen en geluid.
De TomTom Rider breedbeeld kan aanwijzingen geven via een Bluetooth headset De Garmin Zumo's kunnen zowel via Bluetooth als bedraad geluid doorgeven. Zo is het ook mogelijk om een Zumo aan te sluiten op een bedraad intercomsysteem.
Ook software technisch zijn er verschillen. Zo is autozoom in de Zumo's uit schakelbaar. Dit houdt in dat de schaal van de kaart op een vast niveau blijft. Vooral op bochtige wegen is dit erg prettig. Een ingezoomde kaart kan dan nauwkeurig laten zien welke bochten je tegemoet komen. Daarnaast werken de Zumo's met profielen. Zo kan je een motor- en autoprofiel instellen. Op de motor zoek je de kleine wegen op, met de auto rijd je liever over snelwegen. Zonder het instellingsmenu te openen, kan in het toestel van profiel gewisseld worden. De Zumo 660 kan hierbij zelfs de steun herkennen, zodat het bijbehorende profiel automatisch ingeschakeld kan worden.
Verschillen.
Voor de verschillen van de modellen die nu op de markt zijn kun je het beste de websites van de fabrikanten raadplegen. Er worden regelmatig updates uitgebracht in zowel de firmware als de software van de toestellen. Het is ook een optie om tweedehands een navigatie toestel aan te schaffen, dit scheelt aanzienlijk in de aanschaf kosten. Zelf heb ik de Zumo 550 tweedehands gekocht en heb daar een paar jaar met volle tevredenheid mee rondgereden. Bij mij heeft in der tijd de doorslag gegeven dat de Zumo voor mij op dat moment meer te bieden had. Dit heeft te maken dat ik al jaren lang met een Garmin gps werk en alle Garmin toestellen met het zelfde principe en de zelfde pc software werken.
Inmiddels heeft de Tomtom rider de Garmin navigatie overtroffen. Ik ben nu in het bezit van een Tomtom rider 550 en ben geheel overstag gegaan. Bij mijn R1200R kreeg ik een BMW navigatie, zeg maar de Zumo 390 en alles wat je daar aan extra's wilde hebben kost een abonnement. Tevens moet je voor de verkeersinformatie een soort antenne aansluiten.
De Tomtom rider heeft alles ingebouwd en het kost niets extra's, dus accurate verkeersinformatie, flitspalen enz. Wel gaat dit via de data van je telefoon, maar het verbruik is eigenlijk minimaal. Ook in het buitenland voldoet de Rider prima. Als extra heeft de Rider 550 een wifi verbinding, zodat je razendsnel routes kunt uploaden onderweg van je mede rijders of gewoon vanaf het internet.
Garmin heeft naar mijn mening de laatste jaren de slag gemist. Zelfs BMW gaat nu over naar het gebruik van de Tomtom als ik het goed begrepen hebt.