Remklauwen

Een van de cruciale aspecten van je motor is zonder twijfel het remsysteem. Als het aanpakken hiervan je terughoudend maakt, kun je overwegen om naar een professionele dealer te gaan. Desalniettemin is het onderhouden van je remsysteem geen hogere wiskunde. Een effectieve aanpak omvat het verwijderen van de remklauwen, het uitnemen van de remblokken en het voorzichtig naar buiten pompen van de zuigers om ze grondig te reinigen.

Verwijder hardnekkig vuil met behulp van remmenreiniger, een zachte borstel of een doek die door de klauwen wordt getrokken. Vervolgens kun je deze componenten inspuiten met bijvoorbeeld teflon- of siliconenspray (uitsluitend wanneer de remblokken zijn verwijderd) om corrosie van metalen remzuigers te voorkomen.

Bij het monteren van de remblokken is het aan te raden om een kleine hoeveelheid koperpasta aan te brengen op de achterzijde om piepen te voorkomen, wat kan ontstaan door hoogfrequent trillen van de blokjes tijdens het remmen. Breng ook een beetje koperpasta aan op de schroefdraad van de bouten van de remklauwen om vast corroderen te voorkomen.

Na het monteren van de remklauwen is het essentieel om het systeem weer op druk te brengen door een paar keer te pompen. Voorafgaand aan de winterstalling is het bovendien raadzaam om de remvloeistof te verversen, en in het geval van een hydraulisch bediende koppeling, ook de vloeistof daarvan. Dit komt doordat remvloeistof hygroscopisch is, wat betekent dat het water aantrekt. Na verloop van tijd kan dit leiden tot een toename van vocht in de vloeistof, wat niet alleen het risico op fading tijdens het remmen vergroot, maar ook corrosie van metalen onderdelen in het remsysteem kan veroorzaken.

Remolie

Een verminderde remwerking kan vaak worden toegeschreven aan een gebrek aan basisonderhoud, waarbij verouderde remolie een van de voornaamste boosdoeners is. Het vervangen van remolie is een eenvoudige en kosteneffectieve maatregel die vaak over het hoofd wordt gezien. Het is mogelijk om de staat van de remolie te beoordelen aan de hand van de kleur. In plaats van een heldere of lichtgekleurde vloeistof, kan men een troebele, koffiebruine substantie in het remreservoir waarnemen. Dit duidt op de absorptie van vocht door de remolie, een nadelige eigenschap vanwege haar hoge hygroscopische karakter. In dergelijke gevallen is dringend vervanging geboden.

Het vervangen van remolie is een kostenefficiënte maatregel.

Door te investeren in kwalitatieve remolie verbetert niet alleen de remkracht, maar ook de algehele veiligheid van het voertuig.

Deze regel is eveneens van toepassing op hydraulisch bediende koppelingen. Het is echter niet verstandig om blindelings te vertrouwen op de dealer tijdens regulier onderhoud, aangezien zelfs ervaren monteurs deze details soms over het hoofd zien. In het instructieboekje van het voertuig zijn doorgaans de verwachte levensduur van de remolie (meestal één tot twee jaar) en het aanbevolen type remolie vermeld. Bij zeer sportief gebruik kan de levensduur iets korter zijn, maar over het algemeen bent u veilig als u de aanbevelingen van de fabrikant opvolgt.

Ontluchten van remleidingen en of remolie verversen.

  • Stap 1: Monteer de remvloeistof-opvangkan met een doorzichtige slang aan de ontluchtingsnippel.
  • Stap 2: Bedien de remhendel of het pedaal en blijf deze vasthouden.
  • Stap 3: Draai de ontluchtingsnippel op de remklauw los.
  • Stap 4: Draai vervolgens de ontluchtingsnippel weer vast.
  • Stap 5: Pomp het remsysteem weer op.
  • Stap 6: Begin vervolgens weer bij stap 2 totdat de remvloeistof geheel ververst is en er geen lucht meer in het systeem zit. 
14
15
17
16

Belangrijk!!! Bedien na de montage eerst een paar keer de remhandel of het rempedaal totdat je weer druk voelt, voordat je gaat rijden! De zuigers moeten namelijk eerst weer in de juiste stand terug gebracht worden. Je kunt namelijk pas weer remmen als de remblokken volledig tegen de remschijf aanliggen.

Test na het monteren eerst je remmen voor je voluit gaat rijden.

De uitvoering van remonderhoudstaken behelst geen complexe sleutelwerkzaamheden, maar indien er twijfel bestaat, verdient het de voorkeur om deze taken door een erkende dealer te laten uitvoeren. Het remsysteem vormt immers de kern van voertuigveiligheid, en het is van het grootste belang hierbij geen enkel risico te nemen of onzekerheden te laten bestaan.

Onderhoud en controle remleidingen.

Het zorgvuldige nalezen van het instructieboekje van uw motor kan onthullen dat remleidingen geen oneindige levensduur hebben. Door herhaalde belasting verliezen remleidingen hun oorspronkelijke stevigheid, en na verloop van tijd verharden de eens soepele rubberen leidingen, wat kan leiden tot barst vorming.

De controle van de remleidingen is een taak die gemakkelijk zelf uit te voeren is. Door de remleiding stevig met één hand vast te houden en vervolgens de remhendel in te knijpen, kan men eventuele toenemende diameter in de leiding voelen, wat duidt op de noodzaak van vervanging.

Bij het overwegen van het vervangen van remleidingen is het raadzaam om eerst online prijzen te vergelijken. Men heeft de keuze tussen originele remleidingen en een duurzamere oplossing, namelijk de zogenaamde "stalen remleidingen". Deze leidingen bestaan uit kunststof met een roestvaststalen mantel, waardoor ze minder gevoelig zijn voor slijtage door veroudering en een langere levensduur hebben. Hoewel de initiële aanschafkosten hoger kunnen zijn, zijn ze uiteindelijk kosteneffectiever vanwege hun langere levensduur. Bovendien bieden deze remleidingen het voordeel van een betere doseerbaarheid, omdat ze minder onderhevig zijn aan druk.

Controle remschijven.

De initiële vorm van slijtage bij remschijven manifesteert zich vaak in de vorm van beschadigingen aan het remoppervlak. Hoewel dit op zichzelf geen ernstig probleem is, resulteert het in een langere inrijtijd voor nieuwe remblokken om het volledige schijfoppervlak te bestrijken.

Wanneer remblokken te ver versleten zijn, worden duidelijke sporen zichtbaar op de remschijven. Deze sporen wijzen op toenemende beschadigingen, wat uiteindelijk kan leiden tot het overschrijden van de minimale dikte van de remschijf. Een optimale werking van de remmen vereist een specifieke dikte ter hoogte van het remoppervlak. Bij onvoldoende dikte zal de remprestatie afnemen, een situatie die vermeden moet worden.

De minimale dikte die de remschijven moeten hebben, wordt doorgaans vermeld in de handleiding van de motor en vaak zelfs op de remschijven zelf. Als gevolg van intensief gebruik of het gebruik van ongeschikte remblokken kunnen remschijven dunner worden en uiteindelijk moeten worden vervangen door nieuwe exemplaren.

Hoewel nieuwe originele remschijven optimaal zijn, zijn er naast standaard exemplaren van de fabrikant ook andere merken beschikbaar

die hoogwaardige remschijven leveren tegen meestal gunstigere prijzen.

Goede tweedehands remschijven zijn eveneens gemakkelijk verkrijgbaar en vaak tegen redelijke prijzen te koop. Het loont ook de moeite om online op zoek te gaan, aangezien dit aanzienlijke kostenbesparingen kan opleveren.

Af en toe kunnen remschijven ook kromtrekken. In dergelijke gevallen is het enige effectieve middel om de remschijven te vervangen. Kromtrekken wordt meestal veroorzaakt door extreme hitte tijdens het remmen, die kan optreden door het gebruik van ongeschikte remblokken. Kromme remschijven resulteren in verminderde remkracht, verminderde doseerbaarheid en ongelijke remkracht. Dit gaat vaak gepaard met trillingen in het stuur of het rempedaal, afhankelijk van welke schijven vervormd zijn.

Deze problemen zijn eenvoudig te controleren wanneer de motor stilstaat. Zorg ervoor dat het wiel vrij van de grond is en draai het rond. Bij een correct functionerend systeem moet het wiel soepel ronddraaien. Als de remschijven aanlopen, is nader onderzoek vereist om de oorzaak vast te stellen. Hoewel kromtrekkende schijven zelden voorkomen, is het belangrijk om dit aspect te controleren om de optimale prestaties van het remsysteem te waarborgen.

Onderhoud remschijven.

Het handhaven van schone en vetvrije remschijven is essentieel voor optimale prestaties. Zelfs wanneer remschijven op het eerste gezicht schoon lijken, zal een simpele veeg met een doekje vaak onthullen dat er aanzienlijk vuil, met name remstof, aanwezig is. Remstof ontstaat tijdens het remproces door de slijtage van remblokken.

Het regelmatig onderhouden van remschijven is een eenvoudige taak die slechts enkele minuten in beslag neemt. Het wordt aanbevolen om remmenreiniger te gebruiken voor het reinigen, en zeker geen wasbenzine of vergelijkbare stoffen. (Ammoniak op een doek kan ook worden gebruikt, maar voorzichtigheid is geboden, omdat het de remblokken kan aantasten.) Het reinigen van remschijven moet nooit worden uitgevoerd terwijl de motor nog warm is, aangezien remmenreiniger licht ontvlambaar is, vooral bij verstuiving. Raadpleeg altijd eerst de gebruiksaanwijzing voordat u remmenreiniger gebruikt.

Een ander onderhoudspunt voor voorste remschijven is het controleren of de ringen die de remschijven met de krans verbinden nog steeds los zitten. Deze ringen raken vaak vast door vuil van remmen en weggebruik.

De ringen spelen een cruciale rol bij het richten van de remschijven en voorkomen dat de schijven blokkeren wanneer de remblokken mogelijk aanlopen, vooral op gladde ondergronden.

Hoewel dit onderhoud iets meer tijd vergt, kan het gemakkelijk worden uitgevoerd door iedereen met basiskennis. Ook hier is remmenreiniger het aangewezen reinigingsmiddel. Het proces verloopt oog voor oog: bevestig eerst een bout met twee ringen en een moer aan de ring. De ringen op de bout beschermen de ring tegen beschadigingen. Vervolgens wordt remreiniger tussen de ring van de remschijf gespoten. Draai de moer voorzichtig aan, en je zult zien dat de ring van de remschijf moet meedraaien. Draai de bout meerdere keren rond om alle vuil tussen de ring en de remschijf te verwijderen.

Het kan verrassend zijn hoeveel vuil en roest hierbij vrijkomt. Na het reinigen de schijf grondig drogen en alle ringen nalopen. Bij sommige schijven kunnen de ringen zelfs met de hand worden rondgedraaid na het reinigen. Dit onderhoudsritueel wordt aanbevolen twee keer per jaar uit te voeren en vormt een waardevolle taak, met name in de winterperiode.