Wat te doen om je de motor tijdens de winter te stallen.

Als motorliefhebber weet ik maar al te goed dat er twee soorten rijders zijn: zij die al eens zijn gevallen en zij die nog moeten vallen. Maar er bestaat nog een andere scheidslijn in de motorwereld: degenen die gedurende alle seizoenen blijven rijden en zij die hun tweewieler een welverdiende winterslaap gunnen. Ik behoor tot die laatste groep en deel hier wat tips, trucs en oplossingen om deze inactieve periode zo comfortabel en veilig mogelijk door te komen.

Het is een fenomeen dat te vaak voorkomt, vooral bij de oude motorfietsen die tegenwoordig weer helemaal in trek zijn: na een halfjaar in de schuur te hebben gestaan, worden ze in de lentezon gezet met allerlei roest- en andere problemen. In dit verslag richt ik me eerst op wat je zelf kunt doen als je, net als ik, voldoende ruimte hebt in de garage.

Stalling.

Het belang van een zorgvuldige keuze tussen binnen- en buitenstalling voor je motorfiets behoeft geen uitleg. Het is evident dat een beschutting binnenshuis de voorkeur verdient boven een buitensituatie. Indien de mogelijkheid zich voordoet om je geliefde tweewieler in een garage of schuur onder te brengen, aarzel dan niet.

Zelfs in deze luxueuze setting is het echter raadzaam om enkele onderstaande tips in overweging te nemen. Het vergt weliswaar wat tijd en een bescheiden investering is mogelijk noodzakelijk, maar de voldoening wanneer je op die eerste vroege lentedag moeiteloos je motor naar buiten kunt rijden, is simpelweg onbetaalbaar.

Voor specifieke handelingen zoals het vervangen van olie en andere technische aspecten, raad ik je wel aan om altijd het handboek van je motorfiets te raadplegen. Mocht je dit niet meer bezitten, is het doorgaans eenvoudig om er een te downloaden van het internet. Een simpele zoekopdracht naar 'manual' in combinatie met het type van je motorfiets brengt je al een heel eind op weg. Onthoud dat een goede voorbereiding en onderhoudsinspanningen laten zich vertalen in moeiteloos rijplezier wanneer de tijd daar is.

Reinig je motor grondig.

Het lijkt vanzelfsprekend, maar het is van groot belang om ervoor te zorgen dat je motorfiets grondig gereinigd is. Vooral wanneer je, laten we zeggen, in november nog een laatste rit gepland hebt, is het raadzaam ervoor te zorgen dat alle sporen van vuil, en met name het eerste strooizout, volledig verwijderd zijn. Zowel vocht als modder die achterblijven, kunnen potentiële schade of roestvorming veroorzaken. Dus, neem de tijd om jezelf één keer echt in te zetten, maak je motorfiets volledig schoon en zorg ervoor dat deze goed droog is.

Daarnaast is het aan te bevelen om de carrosserie en chromen onderdelen van de motorfiets te behandelen met een beschermend product. Op de markt zijn tal van uitstekende corrosie werende producten en kruipoliën verkrijgbaar, waaronder bekende merken zoals Motul, Putoline, enz en zelfs veelgebruikte opties zoals WD-40. Deze beschermende behandeling draagt bij aan het behoud van de kwaliteit van je motorfiets, zelfs in uitdagende omstandigheden.

Een grondige reiniging en de juiste beschermende maatregelen nemen, vormen samen een investering in de levensduur en prestaties van je geliefde tweewieler. Gebruik deze kans om je motorfiets te koesteren en te beschermen, en geniet zo lang mogelijk van elke rit.

Benzine in je tank!

Roestvorming in de benzinetank is tegenwoordig op de meeste moderne motoren zeldzaam, maar het gezegde "voorkomen is beter dan genezen" geldt altijd. Neem daarom na je laatste rit de tijd om de tank volledig te vullen. Dit zorgt ervoor dat de binnenzijde van de tank goed beschermd is. Als je een retrobike bezit met een authentieke metalen tank, overweeg dan ook het toevoegen van een additief dat specifiek beschermt tegen roestvorming. Een korte rit na het tanken zorgt er bovendien voor dat het volledige brandstofsysteem wordt beschermd.

Merken zoals Putoline en Forte I en II bieden uitstekende oplossingen, waaronder een Fuel Conditioner en een Fuel Stabilizer.

Olie en oliefilter vervangen.

Dit advies is wellicht bekend bij de doorgewinterde doe-het-zelver, maar het is een slim idee om de olie te verversen en een nieuwe oliefilter te installeren. Olie die al een tijdje in gebruik is, kan mogelijk corrosieve bestanddelen bevatten. Volgens verschillende bronnen geldt dit met name voor oudere motoren met hydraulische klepstoters, zoals bijvoorbeeld bij Harley-Davidson. Het is bekend dat dergelijke motoren schade kunnen oplopen als gevolg van deze verouderde olie.

Indien je niet beschikt over de benodigde uitrusting voor het vervangen van olie, aarzel dan niet om je dealer te bellen en langs te gaan voor een snelle wissel tijdens je laatste rit. Een vlotte olieverversing kan een aanzienlijke impact hebben op de prestaties en levensduur van je motor. Neem dit moment om proactief te zijn in het onderhoud van je tweewieler en geniet zo zorgeloos van je laatste rit voor het seizoen.

De ketting.

Vergeet zeker niet om je ketting grondig te reinigen met een daarvoor aangewezen product, dat beschikbaar is bij alle gerenommeerde merken. Na de reiniging is het aan te raden om de ketting royaal te smeren met een specifieke kettingspray. Als je over een middenbok beschikt, is dit een eenvoudige klus. Mocht je deze niet hebben, dan is het serieus overwegen van een paddockstand zeker de moeite waard.

Een bijkomend voordeel van het gebruik van een paddockstand is dat een motor die mooi rechtop staat, minder ruimte inneemt dan een tweewieler die op zijn zijstandaard rust. Dit kan handig zijn, vooral als je beperkte opslagruimte hebt. Overweeg deze investering als een praktische stap in het onderhoud van je motor, wat niet alleen bijdraagt aan de levensduur van de ketting maar ook aan de algehele efficiëntie van je tweewieler.

Rem olie en blokken,

Terwijl je toch bezig bent, is het sterk aan te raden om ook de remvloeistof te vervangen. Dit is een taak die de gemiddelde motorrijder eenvoudig thuis kan uitvoeren door de instructies in de handleiding te volgen. Ben je in het bezit van een motor met ABS kan het ontluchten van de ABS-module een uitdagende klus zijn, afhankelijk van het type motorfiets. Bijvoorbeeld, bij een BMW R1200RT uit 2007 kan dit een serieuze opgave zijn. Voor sommige motoren is het ABS ontluchten zelfs afhankelijk van specifieke software, zoals bij mijn Triumph Tiger 800 XCA.

Neem ook de tijd om de remklauwen los te halen voor een grondige reiniging en controleer meteen de staat van je remblokken. Door dit op te nemen in je winteronderhoud, zorg je ervoor dat je in het voorjaar weer veilig en vol vertrouwen de weg op kunt. Het is een investering in jouw rijveiligheid en draagt bij aan de duurzaamheid van het remsysteem. Volg hierbij nauwkeurig de instructies van de fabrikant en het handboek van je motorfiets voor een optimale uitvoering van deze essentiële onderhoudstaak.

Koel vloeistof.

Vergeet niet om ervoor te zorgen dat je koelsysteem voldoende gevuld is met koelvloeistof. Het is raadzaam om een voorgemengd product te gebruiken, omdat deze de beste bescherming bieden tegen vriestemperaturen, vaak tot wel -40°C. Bovendien bevatten ze additieven die roestvorming tegengaan. Met een voorgemengd koelvloeistofproduct sla je dus twee vliegen in één klap, en het mooie is dat ze ook nog eens betaalbaar zijn. Een kleine investering voor een optimale bescherming van je koelsysteem, wat uiteindelijk bijdraagt aan de duurzaamheid en betrouwbaarheid van je motor.

De accu

De accu vormt een van de meest gevoelige onderdelen tijdens langdurige stilstand. Het beste advies is om de accu uit te bouwen en deze op een droge plek aan een druppellader te koppelen. Deze gespecialiseerde laders, zorgen ervoor dat je batterij in optimale conditie blijft en in de lente gereed is voor gebruik. Indien je niet over een druppellader beschikt, kan je de batterij met een standaard motorfietslader op regelmatige tijdstippen (bijvoorbeeld één keer per maand) opladen.

Vermijd ten alle tijden het gebruik van (snel)laders bedoeld voor autobatterijen. In bijna alle gevallen zal het vermogen van deze laders te hoog zijn, waardoor je motorfietsbatterij schade kan oplopen. Investeer in de juiste apparatuur en onderhoudsprocedures om de levensduur van je accu te verlengen en zorg ervoor dat deze betrouwbaar blijft, ongeacht de duur van de stilstand.

De schakelaars.

Bij modernere motoren is het misschien niet strikt noodzakelijk, maar voor oudere modellen kan het aanzienlijke voordelen bieden. Geef alle schakelaars en contacten een behandeling met contactspray. Dit voorkomt corrosie en zorgt ervoor dat alles soepel blijft functioneren wanneer het lenteseizoen aanbreekt. Het is een eenvoudige maar effectieve preventieve maatregel om de elektrische componenten van je motor in topconditie te houden, waardoor je verzekerd bent van een probleemloze start in het nieuwe seizoen.

De banden.

Zorg ervoor dat je banden na de laatste rit een tikkeltje harder worden opgepompt (+0,5 bar) omdat banden van nature langzaam leeglopen. Hiermee voorkom je de vorming van een 'flat spot' waar de band contact maakt met de grond gedurende de opslagperiode. Een nog effectievere methode is om je motorfiets volledig op te bokken met behulp van de middenbok. Door een blok hout te gebruiken, kun je de motor in balans brengen, waardoor beide wielen vrij van de grond komen. Dit is ook beter voor je wiellagers, zodat er niet gedurende langere tijd een eenzijdige druk op de lagers word uit geoefend.

Als een middenbok ontbreekt, kunnen paddockstands handig zijn. Eén stand achteraan is een goede start, maar het gebruik van stands aan beide wielen is natuurlijk nog beter. Als dit niet haalbaar is, kun je overwegen om de motor af en toe een beetje te verplaatsen om de druk op de banden te veranderen. Door deze eenvoudige stappen te volgen, behoud je de optimale vorm van je banden en zorg je ervoor dat je motorfiets in topconditie blijft tijdens de periodes van inactiviteit.

Motorhoes of afdekkleed

Eindig je winterklaar routine door je motor binnen af te dekken met een geschikte motorhoes of kleed. Dit biedt een doeltreffende bescherming tegen stof en vuil, waardoor je motor in optimale staat blijft, klaar om in het voorjaar weer de weg op te gaan. Een goede afdekking draagt bij aan het behoud van de esthetiek van je motor, waardoor je investering langdurig wordt beschermd tegen de invloeden van de omgeving.