Ververs regelmatig de koelvloeistof.

Koelvloeistof dien je minimaal één keer in de twee jaar te vervangen. Deze moet het motorinwendige immers niet alleen beschermen tegen bevriezing, maar ook tegen corrosie. Bij vrij nieuwe motoren zal je buiten de reguliere beurten om waarschijnlijk niet hoeven te verversen,

maar bij oudere motoren (die misschien niet meer zo regelmatig bij de dealer komen) is het zeker aan te raden. De koelvloeistof is nog wel eens een ondergeschoven kindje en dit kan door vervuiling en corrosie van het systeem voor grote problemen gaan zorgen. Dus is dit een klusje dat je voor het winterklaar maken mooi even mee kan nemen.

De kenmerkende groene of roze vloeistof is niet alleen een kleurrijke toevoeging aan je motor, maar ook een vitaal onderdeel voor probleemloos rijden.

Net zoals motorolie behoort koelvloeistof tot het 'klein chemisch afval' (KCA). Gooi het alsjeblieft niet bij het reguliere afval, en vermijd het doorspoelen via de gootsteen, wasbak of toilet. Verzamel het in een afsluitbare emmer en lever het in als chemisch afval bij jouw lokale vuilstortplaats.

Benodigdheden:

  • Gereedschap
  • Grote pan of teil
  • Verse koelvloeistof
  • Trechter

Raadpleeg de handleiding van je motor voor specifieke instructies, meestal gemakkelijk te vinden op internet door het type motor, bouwjaar in Google in te voeren.

Theorie:

Koelvloeistof circuleert continu door het motorblok, van de radiator naar de cilinders voor het koelen van opgewekte warmte. Via leidingen gaat het naar de waterpomp, die het terugpompt naar de radiator. Ergens in dit systeem bevindt zich een overloopreservoir dat de uitzettende vloeistof opvangt.

Praktijk::

  1. Verwijder de oude koelvloeistof via de bout onderaan het leidingstelsel. Werk met een koude motor om ongelukken te voorkomen.
  2. Laat de vloeistof volledig leeglopen en zoek het hoogste punt op om de vuldop, de tank- of radiatoropening en het overloopreservoir te openen.
  3. Wacht tot het systeem leeg is en draai de bout weer vast.
  4. Vul het systeem rustig bij via de vuldop totdat er geen lucht meer ontsnapt. Vul ook het overloopreservoir tot net onder de maximumstand.
  5. Laat de motor 4-5 minuten stationair lopen om luchtbellen te verwijderen.
  6. Controleer het niveau en zet alles weer in elkaar. Vergeet niet je handen te wassen en geniet van een rit met een perfect gekoelde motor! Laat die warme zomer maar komen.