Voorwoord.

De productiedatum van een band is te vinden als een viercijferige code op de zijwand, bijvoorbeeld 5217. Dit duidt op productie in week 52 van het jaar 2017. Het is belangrijk op te merken dat ogenschijnlijk goedkope banden bij sommige online winkels vaak meer dan twee jaar oud kunnen zijn.

Hoewel de verkoop van banden met een vijf jaar oude datum niet verboden is, mits ze correct zijn opgeslagen, kan de leeftijd ervan invloed hebben op de monteerbaarheid. Oudere banden hebben de neiging stugger te zijn, wat montage bemoeilijkt.

Het zelf vervangen van motorbanden is een haalbare klus voor de handige doe-het-zelver.

Het is essentieel om te beschikken over het juiste gereedschap en dit correct te gebruiken. Indien je met meerdere motorrijders bent, kan dit resulteren in aanzienlijke besparingen, vaak variërend tussen de €30 en €40 per band.

Persoonlijk raad ik aan om eerst online naar de prijzen van mijn gewenste banden te kijken en vervolgens naar een lokale motordealer te gaan. Als de prijs daar gunstig is, bestel ik de band bij hem. Hoewel de kosten mogelijk iets hoger zijn dan online, biedt deze aanpak de zekerheid van een verse band, wat van essentieel belang is voor de prestaties en veiligheid van je motor.

Benodigde gereedschap.

Een solide en goed ontworpen bandenwisselaar is een verstandige investering voor wie zelf motorbanden wil vervangen. De prijzen variëren doorgaans tussen de €160 en €220. Het loont de moeite om online te zoeken naar deals, en soms zijn er ook goede tweedehands apparaten te vinden op platforms zoals Marktplaats. Bovendien bieden motorbeurzen vaak de mogelijkheid om gunstige deals te sluiten.

Het bezit van een bandenwisselaar betekent echter niet automatisch dat je er direct gebruik van kunt maken. Bij het verwijderen van banden van de velg moet vaak veel kracht worden uitgeoefend, wat kan resulteren in het draaien van het gehele apparaat in plaats van het losdraaien van de oude band.

Een eenvoudige oplossing is om, indien er voldoende ruimte is, het apparaat aan de grond van je werkplek te bevestigen. Wij hebben ervoor gekozen het apparaat op een euro pallet te monteren, zodat het gemakkelijk in de hoek van de garage kan worden geplaatst wanneer het niet in gebruik is.

Door de bevestiging op de pallet en het staan op de pallet, wordt het eenvoudiger om kracht op de band uit te oefenen. Het getoonde apparaat voldoet ruimschoots aan onze eisen en heeft zich bewezen in meerdere toepassingen.

05

Naast een goede bandenwisselaar zijn een aantal handige tools onmisbaar bij het zelf vervangen van motorbanden, vooral als het je eerste keer is. Velgbeschermers zijn bijvoorbeeld zeer verstandig om schade aan de velg te voorkomen. Plaats deze eenvoudig op de rand van de velg nadat de band is losgemaakt.

Voor stevige, versterkte banden met zware wangen kunnen een paar robuuste bandenlichters van pas komen. Hiermee kun je met relatief weinig kracht ruimte creëren om de band van de velg te halen. Een bus vet en een kwast zijn essentieel om banden soepel te monteren of te demonteren. Alternatief kan ook gewone zeep worden gebruikt voor dit doel.

Een ander belangrijk gereedschap is een balanceermachine voor banden. Dit relatief betaalbare stuk gereedschap is onmisbaar om je velgen in balans te brengen. Je hebt hierbij lood of tegenwoordig ook zinken plakgewichtjes nodig. Een klein maar noodzakelijk instrument is een tooltje om het ventiel van binnen uit te draaien, zodat de band leeg kan lopen. Dit is tevens een van de meest kosteneffectieve tools.

Met deze tools, alleen of met behulp van vrienden, ben je in staat om je motorbanden zelf te vervangen. Hiermee waarborg je niet alleen een zorgvuldige vervanging, maar minimaliseer je ook de behoefte aan extra loodgewichtjes op je velgen.

02

Stevige bandenlichters

01

Velg beschermers

03

Balanceer apparaat

Demonteren en monteren motorbanden

Voordat je aan de vervanging van de oude band begint, dien je eerst de band leeg te laten lopen. Het meest handige is dit te doen door de afsluiter uit het ventiel te draaien met behulp van een ventieltooltje.

Plaats de band zo dat deze plat ligt onder de bandenwisselaar. Dit stelt je in staat om de oude band voorzichtig uit de velg te drukken. Neem hier de benodigde tijd voor om schade aan de velg te voorkomen. Dit proces moet aan beide zijden van de velg worden uitgevoerd. Als alles correct is verlopen, ligt de band nu los rondom de velg.

01
02
03

In het geval van een motor met een ketting, is het raadzaam om eerst het tandwiel van de band te verwijderen om eventuele beschadigingen te voorkomen. Deze zorgvuldige stappen dragen bij aan een succesvolle verwijdering van de oude band zonder schade aan de velg of andere onderdelen van de motor.

04
05

Nu moet de velg stevig worden bevestigd in het bandenwisselapparaat en goed worden vastgeklemd. Ik maak ook altijd gebruik van extra spanbanden die ik door de spaken van de velg haal en aan het bandenwisselapparaat bevestig.

Na het bevestigen van de velg, smeer ik de banden lichtjes in met bandenpasta (of zachte zeep). Dit vergemakkelijkt het soepel glijden van de band over de rand van de velg tijdens de vervanging. Vervolgens kun je beginnen met het verwijderen van de oude band. Hiervoor gebruik je de geleidestang met de verticale knobbel. De haakse knobbel is bedoeld om de band op de velg te plaatsen. Als het moeilijk gaat, kun je de band opwarmen met een föhn of, als je voorzichtig te werk gaat, met een verfbrander. Hierdoor wordt de band zachter.

Draai de stang met constante druk rond de as van het wisselapparaat en trek op deze manier de eerste zijde van de band over de rand van de velg.

Herhaal dit proces met de onderste zijde van de band en de band zal van de velg worden verwijderd.

Nu de band van de velg is, kun je de velg direct inspecteren op roest of andere onregelmatigheden. Bij het monteren van de nieuwe band is het raadzaam bandenpasta te gebruiken om de band zonder schade en kracht te monteren. Let op de draairichting van de band.

 

Druk de eerste rand van de band eenvoudig over de velg; bij de tweede rand heb je mogelijk wat meer kracht nodig. Gebruik hierbij opnieuw de velgbeschermers om voorzichtig te beginnen voordat je de montagewig tussen de band en de velg plaatst. Bij de meeste merken motorbanden staat er een rondje op de band, dit moet bij het ventiel komen, zodat je minimaal lood nodig hebt om de band te balanceren.

Als laatste breng je de band op druk. Als de band correct is gemonteerd, zul je tijdens het op druk brengen van de band twee harde knallen horen. Dit wordt veroorzaakt doordat de band zich in de velg zet. Hoor je dit niet, dan zit de band mogelijk niet goed. Laat de band leeglopen en herhaal het op druk brengen.

Balanceren motorbanden.

Het balanceren van motorbanden is werkelijk een eenvoudige klus die geen hogere wiskunde vereist. Er zijn echter een paar essentiële stappen die je nauwlettend moet volgen. Allereerst is het van cruciaal belang dat je balanceerapparaat waterpas staat, aangezien dit een van de belangrijkste aspecten is.

Monteer vervolgens je velg met de nieuwe band stevig in het midden van de balanceeras en hang het geheel in het balanceerapparaat. Laat het wiel volledig uitdraaien totdat het volledig stil hangt. Het zwaarste punt van het wiel bevindt zich nu onderaan. Markeer nu het lichtste punt van het wiel (bovenaan) met een stukje tape. Draai het wiel een kwartslag en laat het weer los. Als je alles correct hebt uitgevoerd, zou het gedeelte met de tape opnieuw bovenaan moeten eindigen.

01
02
03

Door nu lood te plaatsen bij de gemarkeerde tape (eerst tijdelijk bevestigd met wat extra tape) en het wiel weer een kwartslag te draaien, zal het wiel op een gegeven moment niet meer draaien. Plaats het wiel in verschillende posities en als het wiel in elke stand stilstaat, is het wiel goed uitgebalanceerd. Nu kun je het lood definitief op de velg bevestigen. Deze methode zorgt voor een nauwkeurige balancering van je motorbanden en draagt bij aan een soepelere en stabielere rijervaring.