Voorwoord.

Het plezier van motorrijden omvat ook het onderhouden van je motorfiets. Veel onderhoudswerkzaamheden zijn verrassend eenvoudig zelf uit te voeren. Alle onderhoudstaken die ik persoonlijk aan mijn motor verricht, deel ik graag op deze website.

Het is van essentieel belang om het juiste gereedschap te gebruiken, waarbij het gebruik van een momentsleutel absoluut noodzakelijk is.

Op het internet kun je vaak onderhouds- en werkplaatsboeken vinden voor je motorfiets, meestal beschikbaar in het Engels. Daarnaast zijn er kwalitatieve werkplaats handleidingen verkrijgbaar in de handel of bij je dealer.

Voordat je begint met sleutelen, is het cruciaal dat je op de hoogte bent van de aanhaalmomenten van de verschillende onderdelen. Neem de tijd om je te verdiepen in zowel de demontage als de montage van het specifieke onderdeel waaraan je wilt werken. Zo ben je goed voorbereid en kun je met vertrouwen aan de slag met het onderhoud van je geliefde motorfiets.

Motor in winterslaap.

Voor een moeiteloze herstart van je motor in het voorjaar is het raadzaam om tijdens de winterstop preventief onderhoud uit te voeren. Met wat geduld en aandacht zijn de meeste stappen om je motor winterklaar te maken zelf uit te voeren, wat niet alleen kosten bespaart maar ook zorgt voor een soepelere start in het nieuwe seizoen.

Lees meer.

Motor olie verversen.

Het verversen van de motorolie van je motor is een relatief eenvoudige taak die je zelf kunt uitvoeren. Niet alleen bespaart dit aanzienlijk op kosten, vooral als je je eigen arbeidsuren niet meerekent, maar het biedt ook een plezierige ervaring om zelf aan de slag te gaan.

Over het algemeen is het aan te raden om de motorolie elke 10.000 kilometer te verversen, wat een essentieel onderdeel is van het reguliere onderhoudsschema van de meeste motoren. Deze eenvoudige handeling draagt niet alleen bij aan de levensduur van je motor, maar stelt je ook in staat om actief betrokken te zijn bij het welzijn van je voertuig.

Lees meer.

Onderhoud en techniek motor ketting

Wist je dat je regelmatig je motorketting moet schoonmaken? De aandrijfketting van je blok naar je achterwiel vangt namelijk ontzettend veel vuil onderweg. Zand, steen, modder, zout, en alles wat op het asfalt ligt kan in de ketting eindigen. Een optimale kettingverzorging is essentieel voor de prestaties en levensduur van je motorfiets.

Lees meer.

Onderhoud remsysteem

Een van de cruciale aspecten van je motor is zonder twijfel het remsysteem. Als het aanpakken hiervan je terughoudend maakt, kun je overwegen om naar een professionele dealer te gaan. Desalniettemin is het onderhouden van je remsysteem geen hogere wiskunde. Een effectieve aanpak omvat het verwijderen van de remklauwen, het uitnemen van de remblokken en het voorzichtig naar buiten pompen van de zuigers om ze grondig te reinigen.

Verwijder hardnekkig vuil met behulp van remmenreiniger, een zachte borstel of een doek die door de klauwen wordt getrokken. Vervolgens kun je deze componenten inspuiten met bijvoorbeeld teflon- of siliconenspray (uitsluitend wanneer de remblokken zijn verwijderd) om corrosie van metalen remzuigers te voorkomen.

Bij het monteren van de remblokken is het aan te raden om een kleine hoeveelheid koperpasta aan te brengen op de achterzijde om piepen te voorkomen, wat kan ontstaan door hoogfrequent trillen van de blokjes tijdens het remmen. Breng ook een beetje koperpasta aan op de schroefdraad van de bouten van de remklauwen om vast corroderen te voorkomen.

Na het monteren van de remklauwen is het essentieel om het systeem weer op druk te brengen door een paar keer te pompen. Voorafgaand aan de winterstalling is het bovendien raadzaam om de remvloeistof te verversen, en in het geval van een hydraulisch bediende koppeling, ook de vloeistof daarvan. Dit komt doordat remvloeistof hygroscopisch is, wat betekent dat het water aantrekt. Na verloop van tijd kan dit leiden tot een toename van vocht in de vloeistof, wat niet alleen het risico op fading tijdens het remmen vergroot, maar ook corrosie van metalen onderdelen in het remsysteem kan veroorzaken.

Lees meer.

Koelvloeistof vervangen

Koelvloeistof dien je minimaal één keer in de twee jaar te vervangen. Deze moet het motorinwendige immers niet alleen beschermen tegen bevriezing, maar ook tegen corrosie. Bij vrij nieuwe motoren zal je buiten de reguliere beurten om waarschijnlijk niet hoeven te verversen,

maar bij oudere motoren (die misschien niet meer zo regelmatig bij de dealer komen) is het zeker aan te raden. De koelvloeistof is nog wel eens een ondergeschoven kindje en dit kan door vervuiling en corrosie van het systeem voor grote problemen gaan zorgen. Dus is dit een klusje dat je voor het winterklaar maken mooi even mee kan nemen.

Lees meer.

Koplamp afstellen

Hoewel motor in Nederland niet verplicht zijn om APK-gekeurd te worden, dienen ze te voldoen aan specifieke verlichtingseisen. In overeenstemming met de APK-normen moet de lichtbundel van de verlichting een neerwaartse hoek van 1% hebben.

Een praktische methode om aan deze vereisten te voldoen, is als volgt: Indien de motor zich op een afstand van 10 meter van een muur bevindt, dient het horizontale deel van de dimlichtbundel zich 5 centimeter onder het middelpunt van het koplampglas te bevinden. Het afstellen van de verlichting is specifiek voor motoren; andere voertuigen vereisen een alternatieve berekening.

Deze nauwkeurige afstelling waarborgt niet alleen de veiligheid van de weggebruiker, maar ook een correcte naleving van de geldende voertuignormen.

Lees meer.

Banden

Het onderhoud van je banden is van cruciaal belang voor de prestaties en veiligheid van je motor. Een optimale aanpak is om zowel de voor- als achterbanden op paddockstandaards te plaatsen, waardoor ze vrij van de grond komen. Hiermee voorkom je de vorming van een platte kant op de banden, wat kan leiden tot onregelmatige slijtage.

Bovendien is het aan te raden om wekelijks de wielen een keer te draaien, zelfs als de motor op standaards staat. Dit bevordert een gelijkmatige slijtage en behoudt de kwaliteit van de lagering in de wielen. In het geval dat paddockstandaards niet beschikbaar zijn, zorg er dan tenminste voor dat je banden op de juiste spanning staan. Een aanbevolen bandenspanning van bijvoorbeeld 2,5 bar voor en 2,9 bar achter minimaliseert het inzakken van de band en draagt bij aan een betere levensduur en grip. Het regelmatig controleren en handhaven van de juiste bandenspanning draagt bij aan de veiligheid en het optimale functioneren van je motor.

Lees meer.

Vering en Demping

De intrigerende wereld van de vering setup, een onderwerp dat in motorrijderskringen vaak tot levendige discussies leidt. Een universele oplossing voor de perfecte setup bestaat niet. Ieder van ons heeft unieke voorkeuren en eisen (en gewicht), waardoor de zoektocht naar de ideale afstelling een persoonlijke reis is.

Gelukkig is er een basis setup die je motor solide op de weg houdt. Van daaruit kun je, stap voor stap, de instellingen finetunen, zodat je motor reageert zoals jij dat wilt. Begrijp wel dat dit altijd een compromis is. Comfort versus sportiviteit, een eeuwige tweestrijd. Voor dagelijks gebruik op straat zul je waarschijnlijk ergens in het midden uitkomen.

Laat je niet afschrikken om aan de schroeven te draaien; ze zijn er niet voor niets. Met het juiste gereedschap en je instructieboekje als kompas kun je altijd terugkeren naar de fabrieksafstelling. Het is jouw motor, jouw rit, en de vering is jouw ticket naar de perfecte balans tussen controle en comfort. Dus, durf te experimenteren en ontdek de magie van een motor die precies zo rijdt als jij het wilt.

Lees meer.

Voorvork onderhoud

Voor het behoud van soepel functionerende vorkpoten en het voorkomen van corrosie op de binnenpoten, is het aan te bevelen om regelmatig siliconenspray op de vorkpoten aan te brengen. Deze eenvoudige maar effectieve handeling draagt bij aan het in optimale staat houden van de keerringen.

In het bijzonder na de winterperiode, wanneer stof- en zanddeeltjes zich kunnen hebben opgehoopt, is het van cruciaal belang om de vorkpoten zorgvuldig af te vegen. Deze deeltjes, die zich gedurende de wintermaanden kunnen verzamelen, vormen potentieel een risico voor de keerringen van de vorkpoten bij de eerste paar keer inveren na de winter.

Door de vorkpoten periodiek te behandelen met siliconenspray en na de winter grondig te reinigen, blijven de keerringen goed beschermd. Deze eenvoudige onderhoudsstap verlengt niet alleen de levensduur van de vorkpoten, maar draagt ook bij aan een soepele en veilige rijervaring.

Lees meer.