Voorwoord.
Ook de Triump Tiger 800 XRx zal ik volledig zelf onderhouden. Maar als er zich in de eerste zes maanden grote problemen of reparaties voordoen valt dit nog onder de garantie. Het hangt dus echt af van de eventuele onkosten of ik dit zelf ga oplossen of dat de motor terug gaat naar de motor zaak waar ik hem gekocht heb. De Tiger heb ik uit Noord-Brabant vandaan gehaald en dat is niet bepaald naast de deur.
De motor heeft recent een grote beurt gehad, de klepspeling is gecontroleerd, ketting en tandwielen zijn vervangen, banden voor en achter banden zijn vernieuwd dus in eerste instantie is er niet veel onderhoud te verwachten. De rekening van dit onderhoud zit bij het aankoop bewijs van de motor. Net als de complete onderhoud historie.
Het enige wat ik in eerste instantie gaat doen is de remblokken voor vervangen. Bij aanschaf waren die nog 2mm gemiddeld en ik heb nu ruim 1000 km gereden. Met de remmen wil ik geen risico lopen dus gewoon vervangen. Achter zitten er vrijwel nieuwe blokken op dus die laat ik zitten.
Al met al kan ik dus het hele seizoen vooruit zonder enig onderhoud, buiten de reguliere controles uit ter aard. Regelmatig de ketting reinigen en onderhoud geven is na jaren met een cardan aandrijving gereden te hebben wel een puntje van aandacht.
Olie lekkage linker voorvork.
Tijdens het vervangen van mijn remblokken voor ontdekte ik dat er olie op de linker voorvork zat. Niet veel, maar het is natuurlijk niet oké. Het is zo dat bij de Tiger elke vier jaar de van de voorvorken vervangen moet worden. Dit kan ik niet terug vinden in de onderhoud historie van mijn motor. Ondanks dat deze erg compleet is. Mijn conclusie is dan ook dat dit nog nooit gedaan is en dat de olie van de fabriek er nog inzit.
Dit is een klus die je wel zelf kunt uitvoeren, maar ik hink op twee gedachten. Ten eerste ga ik binnenkort naar Noorwegen en dan moet alles in orde zijn, ten tweede heb ik er het juiste gereedschap nog niet voor. Dus deze keer besteed ik het uit aan Johan Bergsma motoren in Balk.
Wat ik wel heb gedaan is een truckje dat ze bij de motorcross wel gebruiken. Met een erg dun stukje plastic het vuil tussen de vork en de keerring verwijderd. Dit was overigens wel erg marginaal, ik kon niet zien dat er vuil tussen de keerring zat. Het heeft wel geholpen, de vork lekt niet meer.
Dit neemt niet weg dat ik de vorken toch wegbreng voor onderhoud. Over vier jaar of eerder doe ik het onderhoud weer zelf.
De Triump Tiger wil als hij warm is niet starten.
Tijdens een toertocht door het mooie Fries landschap waar de motor gewoon goed functioneerde wilde de motor niet meer starten nadat we een pauze met de gebruikelijke koffie hadden gehad. Er zat letterlijk geen geluid meer in. Het enigste dat werkte waren de lampjes.
Uiteindelijk ben ik met de motor trailer opgehaald. Ik kan je melden dat dit wel balen is. Thuis aangekomen startte de motor weer normaal. Dus geen idee hoe dit kan, maar hij doet het weer dus prima dacht ik.
Niets is minder waar. De volgende dag de motor gestart, geen problemen, tanken en weer starten, geen problemen, even een boodschap doen en na een half uurtje terug bij de motor en weer wilde hij niet starten. Dus naar huis gebeld en weer opgehaald met de trailer.
Het doet dus blijken dat als de motor tussen de vier en vijf uur stil heeft gestaan hij gewoon start en als hij normaal warm is wil hij niet meer starten, dan doet de benzinepomp het niet alles blijft stil. Ik heb de accu die al zeven jaar oud was vervangen, verschillende relais getest en vervangen. Maar er verander dus helemaal niets.
Dus goede raad is duur, de motor naar een lokale motor reparateur gebracht en we komen er in goed overleg achter via het internet dat het de antenne van de startonderbreker is. Als de motor koel staat, zeg maar beneden de 20 °C dan start hij (de benzinepomp blijft wel doordraaien), wordt hij warmer in de zon of met een föhn dan gebeurt er niets meer.
Via de Triump wordt het een zaakje van nieuwe start onderbreker, nieuw start slot, nieuw dashboard, nieuwe sloten en een bedrag van ruim €1800.- exclusief BTW en monteren. Niet heel erg lollig. Uit eindelijk met een paar tweedehands onderdelen is de motor gerepareerd.
Benzine pomp
Nadat de start onderbreker gerepareerd was bleek dat de benzine pomp niet meer werkte. De motor liep als een krant. Ook dit onderdeel is bij de dealer nogal aan de prijs. Gelukkig is dit een onderdeel dat ook in verschillende auto’s zit. De pomp van een Mitsubishi is zelfs qua nummering gelijk als die van de Tiger en dat scheelt veel geld.
De reden waarom de benzine pomp stuk is gegaan is alleen gissen, maar de kans is groot dat de vorige eigenaar van de Tiger Euro 95 E10 heeft getankt en daar zijn de meningen weliswaar over verdeeld maar erg goed voor je motor is het niet. Hoe dan ook nieuwe pomp en de motor draait weer als een zonnetje. Nu maar hopen dat het bij regulier onderhoud blijft.