Voorwoord.

De Triump Tiger 800 XRx zal ik zoveel mogelijk zelf volledig onderhouden. Gedurende de eerste zes maanden worden eventuele grote problemen of reparaties gedekt door de garantie. De beslissing om dergelijke zaken zelf op te lossen of de motor terug te brengen naar de dealer waar ik hem heb aangeschaft, hangt af van de aard en de kosten van de mogelijke reparaties. Het feit dat mijn motor uit Noord-Brabant afkomstig is, voegt extra complexiteit toe aan het terugbrengen naar de dealer, gezien de afstand.

Onlangs heeft mijn motor een uitgebreide onderhoudsbeurt ondergaan, waarbij de klepspeling is gecontroleerd, de ketting en tandwielen zijn vervangen, en zowel de voor- als achterbanden vernieuwd zijn. In eerste instantie verwacht ik daarom geen aanzienlijk onderhoud. De factuur van deze onderhoudsbeurt is bijgevoegd bij het aankoopbewijs, samen met de volledige onderhoudshistorie.

Mijn initiële onderhoudsactiviteit omvat het vervangen van de remblokken aan de voorzijde. Bij aanschaf bedroeg de gemiddelde dikte nog 2 mm, en met meer dan 1000 km op de teller wil ik geen enkel risico nemen met betrekking tot de remprestaties. De remblokken aan de achterzijde zijn nagenoeg nieuw, dus deze blijven ongewijzigd.

Over het geheel genomen ben ik ervan overtuigd dat ik het hele seizoen zonder noemenswaardig onderhoud kan doorkomen, met uitzondering van reguliere controles. Gezien mijn ervaring met cardan aandrijving in voorgaande jaren, beschouw ik het regelmatig reinigen en onderhouden van de ketting als een specifiek aandachtspunt.

Olie lekkage linker voorvork.

Tijdens het vervangen van de remblokken aan de voorzijde ontdekte ik een lichte hoeveelheid olie op de linker voorvork. Hoewel het niet overmatig was, is het uiteraard niet acceptabel. Bij de Triumph Tiger is het voorschreven om elke vier jaar de olie van de voorvorken te vervangen, een onderhoudsaspect dat, ondanks de uitgebreide onderhoudshistorie van mijn motor, niet terug te vinden is. Mijn conclusie is dan ook dat deze essentiële taak tot nu toe niet is uitgevoerd en dat de oorspronkelijke fabrieksolie nog steeds aanwezig is.

Hoewel dit een taak is die je zelf kunt uitvoeren, sta ik voor een tweeledige overweging. Ten eerste staat er binnenkort een reis naar Noorwegen op de planning, waarbij alle aspecten van mijn motor in optimale staat moeten verkeren. Ten tweede ontbreekt momenteel het specifieke gereedschap om deze taak adequaat uit te voeren. Daarom heb ik besloten om deze keer het onderhoud uit te besteden aan Johan Bergsma Motoren in Balk.

Om voorlopig de lekkage te verminderen, heb ik een truc toegepast die in de motorcrosswereld wordt gebruikt. Met behulp van een dun stukje plastic heb ik het mogelijke vuil tussen de vork en de keerring verwijderd. Hoewel dit slechts minimaal effectief was, kon ik geen zichtbaar vuil tussen de keerringen vaststellen. Niettemin heeft deze maatregel geholpen, de vork lekt momenteel niet meer.

Desondanks ben ik van plan om de voorvorken naar Johan Bergsma Motoren te brengen voor een grondiger onderhoud. Over vier jaar, of mogelijk eerder, zal ik het onderhoud weer zelf uitvoeren.

De Triump Tiger wil als hij warm is niet starten.

Tijdens een ontspannen toertocht door het prachtige Friese landschap, waar mijn motor perfect functioneerde, stuitte ik na een gebruikelijke koffiepauze op een onverwacht probleem: de motor weigerde te starten en bleef volledig stil. Enkel de lampjes werkten nog.

Uiteindelijk moest ik de motor met een trailer laten ophalen, wat uiteraard een teleurstellende ervaring was. Bij thuiskomst startte de motor echter zonder enige moeite, waardoor ik aanvankelijk dacht dat alles weer normaal functioneerde.

Helaas bleek niets minder waar. De volgende dag startte de motor probleemloos, maar na een tankbeurt en een korte onderbreking weigerde hij opnieuw dienst. Na verschillende pogingen besloot ik de motor wederom met de trailer naar huis te transporteren.

Het bleek dat de motor tussen de vier en vijf uur stilstand normaal startte, maar bij een normale bedrijfstemperatuur faalde de benzinepomp en bleef alles stil. Ondanks het vervangen van de zeven jaar oude accu en het testen en vervangen van verschillende relais, bleef het probleem ongewijzigd.

Uiteindelijk heb ik de motor naar een lokale motorreparateur gebracht, en in goed overleg ontdekten we via internet dat het probleem zich bevond in de antenne van de startonderbreker. De motor startte bij koelere temperaturen, maar zodra hij warmer werd, gebeurde er niets meer.

Triumph meldde dat het oplossen van dit probleem een nieuwe startonderbreker, een nieuw startslot, een nieuw dashboard, en nieuwe sloten vereiste, met een kostenplaatje van ruim €1800,- exclusief BTW en montage. Een forse investering. Gelukkig kon de motor met enkele tweedehands onderdelen succesvol gerepareerd worden bij Daniel Dijkstra motoren in Bolsward.

Benzine pomp

Na de succesvolle reparatie van de startonderbreker werd geconstateerd dat de benzinepomp niet meer naar behoren functioneerde, wat resulteerde in een motor die liep als een krant. Dit specifieke onderdeel bleek, zoals vaak het geval is bij dealers, behoorlijk prijzig te zijn. Gelukkig bood een kostenefficiënt alternatief zich aan, aangezien dezelfde pomp wordt gebruikt in verschillende automodellen, waaronder die van Mitsubishi. Opmerkelijk genoeg komt deze overeen in nummering met die van de Triumph Tiger, wat aanzienlijk in kosten scheelde.

Hoewel de exacte oorzaak van de defecte benzinepomp slechts kan worden gegist, lijkt de kans groot dat het gebruik van Euro 95 E10 door de vorige eigenaar een rol heeft gespeeld. Hoewel meningen over de effecten van deze brandstofvariant verdeeld zijn, is het algemene consensus dat het gebruik ervan niet optimaal is voor de motor. Hoe dan ook, met de installatie van de nieuwe pomp draait de motor weer soepel als een zonnetje. Nu is het slechts te hopen dat dergelijke onverwachte reparaties tot het verleden behoren en dat de motor in de toekomst slechts regulier onderhoud nodig heeft.