Voorwoord.

Het onderhoud van deze BMW ga ik ook zoveel als het binnen mijn mogelijkheden ligt zelf doen. Het eerste half jaar zal dit niet veel meer zijn dan kleine aanpassingen. Als er iets niet in orde is gaat hij naar de dealer vanwege de garantie periode. Na de garantie periode wordt het onderhoud door mijzelf uitgevoerd.

Standaard zitten er bij de aankoop van mijn motor nieuwe Metzeler Roadtec Z8 Interact banden onder. Ik ga wel ervaren hoe deze mij bevallen, maar voor mijn eerste gevoel had ik er liever Michelin Pilot road banden onder gehad. Ik zal op het blog mijn ervaringen met deze band delen.

Inmiddels (we zijn augustus 2020) rij ik twee jaar op deze BMW R1200R. Mijn ervaringen met het rijden zijn goed. Zeker nu ik de Roadsmart III banden van Dunlop onder de motor heb. De problemen die ik tot nu toe gehad heb zijn goed zelf op te lossen, maar wel knullig voor een merk als BMW.

De roest in de tankdop, waar geen afwatering in zit en het tanklint getuigen niet van een goed doordacht concept. Bij de BMW dealer willen ze er ook niet veel van weten, wat wel een beetje jammer is.

Benzine censor III.

En ja hoor! Na twee jaar is het weer zover, het benzinelint van mijn BMW R1200R krijgt tijdens het rijden weer kuren.

Nu geeft hij niet aan dat de tank leeg is, maar dat de tank vol is. En niet zo'n beetje ook. Volgens het dashbord zou ik nog meer dan 500 km kunnen rijden. Goed gedaan BMW. Het blijft een ergenis dat er geen adequate oplossing is voor dit probleem, bij de dealer blijven ze het zelfs min of meer ontkennen.

Maar goed, het is snel te repareren (kijk bij Benzine sensor II). Zijpaneel verwijderen, met de verbouwde aansteker tien keer klikken op nr 1 en 4. daarna op 2 en 3 en klaar is Kees (Addie).

Het blijft zaak om de dagteller in de gaten te houden, want helemaal vertrouwen op de tank indicator doe ik niet. Dit is de tweede keer dat het me overkomt, dus de prijs per reparatie staat nu op €1,25 en dat is in deze tijd wel te doen.

Een nieuw lint kost als je het zelf plaats en calibreer €165.- via het internet en ook een nieuw lint kan binnen twee jaar de geest geven. Het is maar net wat je er voor over hebt.

Ik zal van deze reparatie een video maken en op de site plaatsen.

Roestvorming benzine tankdop.

20200614_114446

Doordat het tanklint stuk ging heb ik ook de benzinedop verwijderd van de tank om te het lint eventueel te kunnen controleren. Wat ik daar tegenkwam was wel een teleurstelling. Roest schilfers metaal, om te huilen eigenlijk.

Ook hier wilde men bij BMW niets weten van het probleem, hadden ze nog nooit van gehoord. Mijn voorstel om eens in één van de occasions te kijken of die het ook hadden werd snel weggewuifd. Wel, ook dit probleem staat op het World Wide Web.

Het grootste probleem is dat het water niet weg kan, er zit geen drain in de tank die hiervoor zorgt. Eigenlijk wel erg knullig. Maar goed als je dit weet dan kan je het elk jaar even controleren en schoonmaken, zodat het niet gaat roesten.

Nu is het een iets grotere reparatie. Eerst de tankopening afplakken en dan de metaal schilfers en roest goed verwijderen, daarna behandelen met een goed roest werend middel. Lang laten drogen en dan controleren of alles goed is uitgehard.

Nieuw rubber voor de tankopening aanbrengen en de tankdop plaatsen. Voordat ik de tank afsluiting weer plaats, heb ik een afdichttankring van een BMW RS 1000 aangeschaft tussen de tankkraag en de dop geplaatst. Na een paar maanden is het nog steeds droog.

20200615_113550
20200614_114458

Oude rubber

20200619_104922

Tankhals geplaatst met nieuwe rubber.

20200619_104946

De afdicht ring tussen de tankhals en de dop.

20200618_074125

Afgeplakt voor bewerking

Al met al een paar dagen werk, maar het lijkt vooralsnog afdoende te zijn. Deze oplossing had BMW ook wel aan kunnen dragen, het is geen hogere wiskunde. Jammer van deze constructie fout, want anders kan ik het niet zien. De R1200R is en blijft wel een mooie en fijne motor om op te rijden.

Benzine censor II.

Het reguliere onderhoud daar ga ik verder niet op in op dit gedeelte van de site, maar de extra reparaties waar je tegenaan loopt wel.

Zo was ik op een goede mooie zondag middag een stukje aan het toeren. Gelijk heb je zou je zeggen. Na een kleine honderd kilometer liep plotseling mijn benzine meter terug en dat terwijl ik meestal ruim driehonderd kilometer rij voor ik weer ga tanken.

Het eerste wat door mij heen schoot was, ben ik vergeten af te tanken, doe ik eigenlijk altijd na elke lange rit. De meter op mijn dashboard loopt intussen gestadig naar nul. Eerst maar tanken voor de zekerheid.

Wel daar gaat niet veel in, dus het ziet er naar uit dat er weer iets is met het tanklint. Dat is wel lullig binnen twee jaar, zeker voor een BMW.

Maar eens bellen met de dealer in Heerenveen. Die was direct duidelijk met zijn telefonische prognose. Tanklint stuk, vervangen gaat tussen de € 250,- en de € 285,- kosten navenant de arbeidstijd die er in gaat zitten. Een boel geld dus.

In eerste instantie dacht ik niet leuk, maar het is niet anders. In tweede instantie dacht eerst eens op de forums en op YouTube kijken. Een verstandige beslissing. Er staan filmpjes op YouTube waar met dit probleem op een super goedkope en effectieve weet te repareren. Met een aansteker met piezo ontsteking. Kosten € 2,50.

Filmpje bestuderen aansteker aanpassen stekker van het tanklint losmaken, tienkeer de aanstekertrekker overhalen en dan moet het weer gerepareerd zijn.

Dit is dus inderdaad zo, maar eerst wel een paar veiligheidsmaatregelen. Zorg dat de tank goed afgevuld is met benzine, zodat er minimaal benzine damp in de tank staat.

20200618_100609

Meestal zit de stekker op de benzine pomp, maar bij mij zit er ook een verbinding op het frame, wat het repareren een stuk eenvoudiger en sneller maakt.

Foto in het midden voor de reparatie foto rechts na de reparatie.

20200618_074141
IMG-20200618-WA0000

De reparatie van het tanklint was in augustus 2019. Nu (april 2021) werkt het tanklint nog steeds naar behoren. Als het weer stuk gaat zal ik zeker weer dezelfde reparatie uitvoeren. Weinig werk en veel geld uitgespaard. Alleen jammer dat de BMW dealer er niets van wilt weten.

Cosmetisch onderhoud uitlaat.

IMG_0590
IMG_0591

Zoals ik eerder al een bericht op mijn motorblog geplaatst heb, is het niet zo heel moeilijk om verweerd rvs of chroom weer in top conditie te brengen. Je hebt daar geen dure middelen zoals blauwsteen of iets dergelijks voor nodig.

Eenvoudig aluminium folie en een poetsmiddel is al voldoende om je chroom te laten blinken en de blauwe, bruine aanslag en beginnende roest te verwijderen.

Nu is zijn mijn uitlaat en de bochten van mijn R1200R in prima conditie, zeker voor een BMW. Toch zijn er plaatsen waar ik met de reguliere poetsbeurten niet bij kan komen. Dus is de winter periode bij uitstek een mooie gelegenheid om de uitlaat en de bochten te demonteren.

Dit is ook een goed moment om het geheel te inspecteren op eventuele schade.

Tot mijn verbazing leek het erop dat er geen pakkingen tussen het motorblok en de uitlaatbochten. Dit zou volgens het onderhoud en reparatie boek van BMW wel zo moeten zijn. Na een goede inspectie bleken de pakkingen zo strak in de flens te zitten dat ik ze in eerste instantie niet opmerkte.

De uitlaat en de uitlaatbochten liggen nu op de werkbank en zijn ontdaan van allerlei klemmen. Hier zit het meeste vuil tussen, doordat er vet gebruikt wordt voor de montage is dit een taai laagje vuil geworden. Ik denk dat er koper vet of keramisch vet gebruikt is. Maakt niet zoveel uit, het moet verwijderd en schoongemaakt worden voordat ik alles weer ga monteren.

Inmiddels de pakkingen gevonden. Deze dunne metalen (ik zocht natuurlijk naar leerachtige) pakkingen zaten nog op de in de flens van de uitlaatpoort en waren nauwelijks te zien. Even met je nagels langs de rand van de uitlaatpoort en je kunt ze los trekken.

Nieuwe pakkingen gekocht bij de dealer voor een BMW prijsje, €9.- per stuk, wel inclusief de btw.

uitlaat

Cockpitruit vervangen.

Er zijn voor de R1200R verschillende opties ten aanzien van de cockpit. Er zijn twee maten ruiten op beschikbaar. Je kan er ook voor kiezen om zonder ruit te rijden. Bij aanschaf van mijn motor zat de grootste (35 cm hoog) ruit op de cockpit. Deze ruit staat opties niet echt raar en in eerste instantie kan ik daar goed mee leven.

Na een paar ritten blijkt echter als de snelheid boven de 100 km. komt, dat de turbulentie op mijn helm aanzienlijk is. En zoal iedereen wel zal weten is dit niet prettig. Nu is het natuurlijk wel mogelijk om zo’n verstelbaar opzetstukje op de ruit te zetten, maar dat vind ik helemaal geen potje. Dat is voor mij dus geen optie. Ik besluit om de ruit van de motor te halen. Dit is een juiste beslissing, de turbulentie is nu verdwenen. De keuze is voor mij nu, of de sport ruit of geen ruit.

04

Een nieuwe ruit met beugel is nogal aan de prijs (BMW prijs). Op marktplaats worden ze ook wel aangeboden, maar dan nog zijn ze redelijk aan de prijs. Totdat ik bij een dealer een nieuwe ruit op de kop kan tikken voor de halve prijs. Deze ruit is direct bij aankoop schijnbaar vervangen en word als zodanig tweedehands verkocht. Een mazzeltje voor mij dus.

Eerlijk is eerlijk, zonder ruit is erg geen turbulentie. Ook met de sportruit is er een vorm van turbulentie, maar dan moet je wel de maximale snelheid redelijk overschrijden. Daar kan ik wel mee leven.

Deze ruit staat mooi op de motor en ik laat hem dus zitten. Voorlopig laat ik het bij deze aanpassingen en kijk ik het volgende seizoen wat ik eventueel verder wil aanpassen.

Spiegels.

05

De spiegels die standaard op mijn R1200R zitten zijn de spuug lelijke ronde BMW spiegels. Ik zou daar nog wel even mee kunnen leven, waren het niet dat ze boven de 110 km. beginnen te trillen en dat begint mij al snel te irriteren.

Gelukkig ben ik nog in het bezit van een paar moderne Viper spiegels en die staan wel strak op de motor. En niet onbelangrijk ze trillen niet bij hogere snelheden. Dus een kleine aanpassing waar ik zeer tevreden over ben

De originele spiegels waren al snel verkocht via marktplaats.

Benzine censor.

Wat mooi dat er garantie bestaat. Het zou je maar gebeuren. Je gaat vol trots met je vrouw een eerste tochtje maken op je nieuwe motor. Dan na een kilometer of tien begint de motor wat te stotteren. Je vrouw foeteren dat je normaal moet rijden en niet zo stotend.

Jij bent je van geen kwaad bewust en heb geen idee hoe dit kan, gevoelig op de koppeling misschien. Maar na een paar keer en een tiental kilometers verder valt alles stil. Geen enkel leven meer in je motor. Bij controle bleek de benzine tank leeg te zijn, dit is zeer beschamend. Gelukkig een paar honderd meter voor een benzine pomp.

Ken dit rijmpje? Andere motor kopen kun je er naast gaan lopen.

Mij overkwam dat dus. Mijn fout? Misschien, maar volgens mijn dashboard kon in nog meer dan 150 kilometer rijden. Dus zeg het maar. Controle is beter dan vertrouwen in dit geval.

Na contact te hebben gehad met de dealer blijkt dus dat er met dit model van de BMW R1200R regelmatig problemen zijn met de benzine censor. Het valt onder de garantie en er wordt een nieuwe censor in de tank geplaatst.

Je voelt je wel lullig als het je overkomt, maar dat gaat wel weer over. De nieuwe censor werkt naar behoren, maar toch hou ik sinds dit voorval ook het aantal gereden kilometers in de gaten. Je weet maar nooit.

Dit is dus de eerste reparatie aan mijn motor en die was voor de dealer.