Voorwoord.
De productie datum staat als viercijferige code op de wang van je band. Bij voorbeeld 5217. Dit betekend dat de band is geproduceerd in week 52 van het jaar 2017. De erg goedkoop lijkende banden bij sommige internet winkels kunnen vaak wel meer dan twee jaar oud zijn.
Dit is overigens geen verboden verkoop. Banden mogen met een datum van vijf jaar oud verkocht worden, mits ze goed zijn opgeslagen. Het nadeel van oudere banden is dat ze vaak moeilijker zijn te monteren omdat het rubber stugger is geworden.
Zelf motorbanden vervangen is een klus die goed is te doen als je een beetje handig bent. Je moet er wel voor zorgen dat je het juiste gereedschap hebt en ook gebruikt. Als je met meerdere motorrijders bent dan scheelt het al snel een leuke zakcent. Gemiddeld ben je ongeveer zo rond de €30.= tot €40.= voordeliger uit per band.
Zelf kijk ik eerst op het internet naar de prijzen van de banden waar ik de voorkeur aan geef. Dan ga ik naar een motordealer en bestel als de prijs mij bevalt bij hem een band. Je bent meestal iets duurder uit dan via het internet, maar je bent dan wel verzekerd van een verse band.
Om te beginnen is het verstandig om een stevig en goed model bandenwisselaar aan te schaffen. De prijzen liggen ongeveer tussen de €160.= en €220.=. Het loont de moeite om op het internet rond te speuren. Soms vindt je ook nog goede apparaten op marktplaats.We build the real value
Via de verschillende motorbeurzen is het ook mogelijk om een goede deal te sluiten. Als je het apparaat eenmaal in huis hebt is het nog niet zo dat je het direct kunt gebruiken. Je moet vrij veel kracht zetten om banden van de velg te verwijderen met als gevolg dat je het gehele apparaat ronddraait in plaats van het losdraaien van de oude band.
De oplossing is eenvoudig. Je zou als je voldoende ruimte hebt het apparaat aan de grond van je werkplek kunnen bevestigen. Wij hebben het apparaat op een euro pallet bevestigd, zodat we het in de hoek van de garage kunnen zetten als we de wisselaar niet nodig hebben.
Doordat de wisselaar op een pallet is bevestigd is en je op de pallet staat is het eenvoudig om de kracht op de band te zetten. Het apparaat zoals afgebeeld voldoet voor ons ruim aan de eisen. We hebben het verschillende keren gebruikt. Recent nog voor het verwisselen van de achterband van mijn BMW R1200RT.

Een paar goede hulpmiddelen om bij de hand te hebben zijn ook niet overbodig. Zeker de eerste keer is het verstandig een paar velg beschermers bij de hand te hebben. Als je de band gelost hebt kun je deze eenvoudig op de rand van je velg plaatsen, zodat deze niet direct beschadigt.
Om eventueel een begin te maken bij de zwaardere roerbanden met verstevigde wangen is het handig om een paar stevige bandenlichters bij de hand te hebben. Het is dan mogelijk om met niet al te veel kracht wat ruimte te maken voor de knobbel staan waar je de band mee van je velg draait. Wat zeker niet mag ontbreken is een bus met vet en een kwast om banden te monteren, dan wel te demonteren. Je kan ook ordinaire zeep gebruiken voor dit doel.
Als laatste een apparaat om je banden uit te balanceren. Dit is ook een relatief goedkoop stuk gereedschap waar je niet zonder kunt. Bij dit apparaat heb je dan ook natuurlijk lood of tegenwoordig zink plakgewichtjes nodig om je velgen in balans te brengen. Een ander klein nood is een tooltje om het inwendige van je ventiel uit te draaien, zodat je band leeg kan lopen. Dit is verreweg het goedkoopste stukje gereedschap. Als je dit materiaal bezit, alleen of met een aantal vrienden, dan ben je in staat om je banden te verwisselen van je motor en ben je er ook nog een zeker van dat dit goed gebeurt, zodat je zo min mogelijk lood nodig hebt op je velg.

Stevige bandenlichters

Velg beschermers

Balanceer apparaat
Voordat je kunt beginnen met het verwijderen van de oude band moet je eerst de band laten leeglopen. Dit is het handigste door de afsluiter uit het ventiel te draaien met een ventiel tooltje.
Zorg ervoor dat de band vlak ligt onder de breker. Hiermee kan je oude band uit de rand van je velg wordt gedrukt. Neem hier de tijd voor, zodat je de velg niet beschadigd. Dit moet aan beide zijde van de velg gebeuren. Als alles goed is gegaan ligt de band nu los om de velg.
Heb je een motor met een ketting, verwijder dan eerst het tandwiel van je band, zodat dit niet kan beschadigen.





Nu moet de velg op het banden wissel apparaat geplaatst worden en stevig in de klemmen worden vast gezet. Ik gebruik ook altijd nog extra spanbanden die ik door spaken van de velg haal en aan het banden wissel apparaat bevestigt.
Als dit gebeurt is smeer ik de banden lichtjes in met banden pasta (kan ook met zachte zeep), zodat de band straks gemakkelijk over de rand van de velg heen glijdt. Hierna kan je beginnen met het verwijderen van de oude band. Gebruik hiervoor de geleidestang met de verticale knobbel. De haakse knobbel is ervoor om de band op de velg te plaatsen. Als het erg zwaar gaat kan je de band opwarmen met een fuhn of als je het rustig aan doet met een verfbrander. Hierdoor wordt de band wat zachter. Draai de stang met een constante druk rond de as van het wissel apparaat en haal op deze manier de eerste zijde van de band over de rand van de velg.
Herhaal dit met de onderste zijde van de band en je band is van de velg verwijderd.
Nu de band van de velg is kan je de velg direct inspecteren op roest of andere ongerechtigheden. Gebruik bij het monteren van de nieuwe band bandenpasta om de band zonder schade en geweld te monteren.Let op de draai richting van de band.
De eerste rand van de band kan je eenvoudig over de velg drukken, bij de tweede heb je iets meer kracht nodig.
Gebruik hierbij ook weer de velg beschermers om een begin te maken voordat je de montage stang tussen de band en de velg plaatst. Bij de meeste merken motorbanden staat er op de band een rondje, dit rondje moet bij het ventiel komen, zodat je minimaal lood nodig hebt om de band te balanceren.
Als laatste breng je de band op druk en als hij goed is gemonteerd hoor je tijdens het op druk brengen van de band twee harde knallen. Dit wordt veroorzaakt doordat de band zich in de velg zet. Hoor je dit niet, dan zit je band niet goed. Laat hem leeglopen en herhaal het op druk brengen.
Het balanceren van motor banden is werkelijk een fluitje van een cent. Het is beslist geen hogere wiskunde. Je moet wel een paar kleine dingen in de gaten houden. Ten eerst moet je ervoor zorgen dat je balanceer apparaat waterpas staat. Dit is eigenlijk één van de belangrijkste punten.
Dan je velg met de nieuwe band goed in het midden van de balanceer as monteren en in het balanceer apparaat hangen. Nu laat je het wiel helemaal uitdraaien tot hij volledig stil hangt. Het zwaarste punt van het wiel hangt nu onderaan. Nu markeer je het lichtste punt van het wiel (bovenaan) met een stukje tape. Door het wiel nu een kwartslag te draaien en weer los te laten zal, als je het goed hebt gedaan, het gedeelte met de tape weer bovenaan eindigen.



Door nu lood te plaatsen bij de tape (eerst met wat tape voor definitieve bevestiging) en het wiel weer een kwartslag te draaien zal het wiel op een gegeven moment niet meer gaan draaien. Als je het wiel in verschillende standen plaatst en hij draait niet meer dan is het wiel goed uitgebalanceerd en kan je het lood definitief op de velg plakken.